lørdag 5. juni 2010

Mat for sulten handy-man

I dag tenkte jeg å dele en oppskrift med dere. Jeg har nemlig ikke så mye annet interessant å formidle, annet enn at vi i dag har kjøpt en mega-parasoll til verandaen. Mannen tok den største det var mulig å oppdrive på Jysk, og det endte da med at vi måtte bruke tilhenger for å få den med oss hjem... Men er det noen som lurer på hvem som har den største parasollen i nabolaget? Ja, da tror jeg vi vinner den konkuransen.  Men Mannen har det gøy der han nå driver og skrur opp monster-parasollen.

Da benytter jeg sjansen til å snik-bloggelitt, og går tilbake til det jeg egentlig hadde tenkt til å dele med dere - en saftig oppskrift.

Pastagryte med mye godt i.
Og det er med denne pastagryta som med mye annet her i livet - den har bare godt av å stå og godgjøre seg. Min Manns italienske bestemor mener pastasaus bør lages dagen i forveien, og jeg stoler på henne.

Finhakk løk og hvitløk... fres i panna. Brun karbonadedeig.
Hiv oppi et par finhakka gulrøtter, paprika og et par smakfulle tomater fres i panna til de er møre
hell oppi hakka tomater, og gjerne en kartong tomatsaus, litt grønnsaksbuljong og... kok opp.
Sett på svakeste varme... Hell gjerne oppi en god slump rødvin. Og noen brune bønner.
Sett på lokket og finn på noe annet. Nå lager sausen seg selv.
Etter noen timer - smak til med evt litt salt og pepper, basilikum, oregano, evt litt mer rødvin og friske finhakkede urter. Serveres med nykokt pasta og parmesan-ost.
God helg!

3 kommentarer:

  1. Bilde av monsterparasollen bør publiseres! Lykke til med hekkeprosjektet, kjenner meg igjen i den der resarchfasen. Tusen tusen takk for oppmundtrende kommentar til mitt bed, det varmet. ☺

    SvarSlett
  2. Sånn monsterparasoll driver jeg og maser etter om dagen også, men Bustemannen henviser til den vanlige i skjulet *sukk*
    Den pastagryta så godt ut! Må prøves :-)
    Jeg fikk forresten telefon fra bestemor i går, sånn apropo gryter; hun hadde funnet "oppskriftsboka" mi som lå i lekestua mi hjemme der jeg er fra. Der stod den oppskrift på ertegryte. Blant ingrediensene var det å finne 13 stk erter og 30 stk poteter. Det hele skulle koke én time på 4 grader før man skulle tilsette litt krydder til slutt før servering. Saftige saker!
    Ha en god kveld :-)

    Busteklem

    SvarSlett
  3. Ahaaa, for en smart matrett!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar