søndag 25. april 2010

Suppe for den blakke. Potet og brokoli-suppe

Det er tre dager igjen til lønn. Og kontoen har sett bedre dager. Særlig jeg, som jobber i offentlig sektor, har det gjerne litt skralt de siste dagene før påfyll på kontoen. (Men jeg har jo alltids tilgang til Mannens visa).

Jeg vil påstå at med vår overflod av mat og tilgang til alle tenkelige ingredienser i butikken, så går vi kanskje glipp av noe på veien. Nemlig å bruke det man har og se hvor langt man kommer med de, pluss litt fantasi. Man kommer langt med å ha noen basisingredienser i hus.

I dag måtte jeg klø meg litt ekstra godt i hodet. Det var ikke så mye i kjøleskap og skuffer. Men jeg tenkte jeg kunne lage en suppe. En suppe slår aldri feil. I dag blir det en suppe bestående av det jeg har, og det er ikke mye.

Brokoli og potetsuppe

Først må jeg bare si en ting. Når du først lager suppe, så lag gjerne en ekstra stor porsjon. Suppe er deilig restemat.

I dag lagde jeg en medium porsjon, dvs til ca 3 pluss en god rest...

En stor brokoli
Grønnsaksbuljong
5-6 poteter
Vann
Kruspersille og en skvettgod olje.

Fra venstre: Kruspersille, brokoli, potet, brokoli.

(Blås i Fedon. Poteten er kanskje en litt traust grønnsak men jammen er den god og nyttig).





1. Kok opp ca 2 liter vann med et par terninger buljong.Tilsett poteter delt i to sammen med brokoli. (Stilk og alt) Jeg brukte store mandelpoteter.

2. Kokes mørt. Ta gjerne oppi et par oppdelte hvitløksbåter hvis du er i det muntre hjørnet.

3. Skru av platen. Trekk gryten tilside. Bruk en stavmikser til å mose alt til en fin pure. Tilsett gjerne en stor bunt kruspersille nå. Det gir en fantastisk smak.


Stavmikseren min. Et fantastiskt verktøy. Mitt hemmelige våpen på kjøkkenet.

4. Smak til med salt og pepper. Rett før servering klipper du over litt kruspersille og skvett gjerne en liten dæsj god olje oppi.

5. Prikken over i`en er å servere suppen med et godt brød. Og gjett hva jeg fant i fryseren? Hvitløksbrød!  Hurra, da ble det litt fest i dag og. Suppen smakte kjempegodt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar