tirsdag 4. desember 2012

Cupkakling og skitne nisser

Det hender jeg får med meg litt av de viktige debattene her i landet. 
Jeg har jo feks registrert at det en periode var mye prat om sånne designmatpakker, uten at jeg lot meg rive fullstendig med av den grunn.

Også har det jo vært umulig å skjerme seg selv for Cupcakes-debatten. Eller kvinnene bak Cupcaksene. Og så vidt jeg har observert, består denne debatten stort sett av og for kvinner.
Menn gidder vel ikke bruke tid på å diskutere muffins? 

Jeg lurer på om husmødrene på 50-tallet også hadde en kakesort som ble flittig diskutert, og som ble selve statusymbolet på den perfekte husmor.  - Men som og ble gjenstand for debatter, misunnelse, angstanfall og leserinnlegg i Husmorbladet. Var for eksempel den perfekte Delfiakaken symbolet på kvinnen som hadde alt på stell?

Det kan jo hende mang en husmor satt igjen med dårlig selvfølelse etter å ha sett Ingrid Espelid smelle i stand noen perfekte Kromkaker. Men det måtte man isåfall holde for seg selv, for man hadde ikke Facebook.Og den vellykka strullen kom heller aldri på instagram, stakkars. Hva var egentlig vitsen da? Spise de liksom?
 
For et par dager siden dukket et nytt angstfremkallende tema opp. Nyheten om smittebombene i form av dorullnisser kom brått på i julestria. Typisk, tenkte jeg i mitt stille sinn... sikkert en mammablogger fra et hvitt, sterilisert hjem som kjeder seg, vil stresse opp husmødre og lage litt debatt. 

Men tanken på de rundt 40 dorullnissene fra 80-tallet, utstilt på en peishylle i Ålesund var ikke helt god..  Med ett løp jeg bort til telefonen og slo febrilsk nummeret til mamma.  Idet det svares "Anne Line værsågod",  - ropte jeg på sunnmørsk inn i røret:  

"Mor, har du ikke lest avisen i dag? 
Hiv HELE dorullnisse-samlinga ut i snøen, dynk de med Antibac og bensin - - Lag et bål!"
 


... En ting som forøvrig er litt interesant, men som jeg ikke skal analysere nærmere - er at i motsetning til all denne kaklinga om Cupcakes, så ble faktisk debatten om dorullnissene startet av en mann.


 Bildet er lånt fra Dagbladet










8 kommentarer:

  1. He he, jeg fikk med meg at det faktisk var en far som ville dorullene til livs, ja. Men har aldri hørt om menn som baker cupcakes....

    SvarSlett
  2. Liker stilen din.
    Hilsen en ex-kongsbergenser

    SvarSlett
  3. Pia: jeg ser kanskje for meg at Jan Thomas baker cupcakes til jul da..
    Åshild: tusen takk for det! Og jeg liker kjøttkakene dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Cupcakes eller makroner, tipper jeg! ;o)

      Slett
  4. hei Jenny! Takk for kommentar på bloggen min! herlig innlegg her!

    SvarSlett
  5. haha... han donisseforbudsmannen har nok ikke mye å foreta seg. Verste er jo at han ble bønnhørt også!
    Hva som var in på 50-tallet? Hmmm... fattigmann kanskje? Som ikke var for fattigmenn, men for de som hadde god råd, siden det faktisk er cognac i oppskriften mener jeg å huske?

    SvarSlett
  6. Ha,ha! Ja, tenk at vi har overlevd desse livsfarlige dorullnissane ;)

    SvarSlett
  7. Fikk litt fnatt når jeg oppdaget det der. Som kommuneoverlege så jeg for meg en storm av telefoner med spørsmål om dorullbasselusker... Men takk og lov kom de aldri. Dorullbasselusker synes jeg er et Mustafa før jul! Basselusker eller ikke. Tar risken og overlever nok tenker jeg...

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar