søndag 25. april 2010

Hvis huset brenner - hva tar du med da?

Vi har alle våre skatter. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om en kiste med gullmynter på loftet som Sabeltann, men personlige / rare / gamle gjenstander som er verdifulle for oss.

Jeg tenkte her en dag, at HVIS huset brenner - hva tar jeg med meg da? Først Mann og barn såklart. Men får jeg to ekstra minutter er det greit å ha en prioriteringsliste klar. Ting man har arvet, ting man har hatt hele livet, ting man ikke får kjøpt igjen på IKEA, ting naboen ikke har. Vi er alle forskjellige, og en slik liste vil nok si mye om hvem vi er. Pappa ville nok ha reddet Asterix-samlingen sin, for å ta et eksempel.

Her kommer min liste.

1. Ole Brum. Han ser litt rufsete ut, og har riktignok bare ett øye igjen. Men han har fulgt meg i tykt og tynt siden jeg var baby.









2.Tidenes søteste engel. Kjøpt på en antikkforretning i Italia.Eeenes søtTidenes søteste engel.. kjøpt på en antikkforretning i Italia. Vet elt hvorfor, men denne ville jeg ha forsøkt berget.


este engel.. kjøpt på en antikkforretning i Italia. Vet ikke helt hvorfor, men denne ville jeg ha forsøkt berget.







3. Et eldgammelt bilde som hang i min farmors barndomshjem. Det er sånt de ikke har på IKEA. Bildet gir assosiasjoner til somrene på sørlandet. På baksiden står det: P.M Danielsens rammefabrikk. Nr. 942.









4. Og sist, men ikke mist; stolen min. Ok, den er kanskje litt tung. Må nok ha ekstra god tid skal vi redde ut denne.

(Men det er favoritt-stolen min. Kjøpt for 100 kr på bruktbutikken ved dynga. Men, ved et eventuelt skilsmisse-oppgjør ville jeg i det minste ha forsøkt berget denne.)

Men for all del. Bli ikke bekymret, mamma. Jeg vet jo at man skal berge seg selv og alt som kan krype og gå av folk først. Eventuelt katta og. Og at man helst skal løpe, gjerne hive seg ut gjennom vinduet, selv uten klær !
- Men aller helst installere brannvarslere i hopetall, for å unngå å få bruk for slike tåpelige lister.

5 kommentarer:

Legg gjerne igjen en kommentar