søndag 25. april 2010

Hvor er alle pappaene ?!

I dag skal det blant annet handle om amming.

I formiddag har jeg vært ute på min ukentlige kaffe-latte-slabberas med min gode venn, pappaen fra gata som også har pappaperm. Og midt i min andre kopp kaffi, mens jeg speidet ut over kafeen og alle de ammende mødrene - så tenkte jeg at her har jeg jammen dagens tema for bloggen.
For hva er vel en mammablogg uten minst ett innlegg om pupp og amming? Men for å balansere det litt, slik at ikke du, - lillebror på 24 år slutter å lese bloggen min - så skal det også handle litt om menn, eller pappaer.

Tilbake til cafeen. Det vrimler av barnevogner. Nå er dette riktignok en stor cafe, slik at mødrene strømmer til for her det stort sett alltid ledig p-plass for vognene. Rundt oss sitter den ene mammaen etter den andre, med baby på fanget / og eller i vogn. Og stadig vekk dukker det opp en pupp - men det skremmer vel ingen ?

Men i disse likestillings-tider, må jeg stille meg et spørsmål - hvor er alle pappaene?

Hvorfor sitter ikke alle pappaene som har pappaperm rundt et bord, og drikker kaffelatte og utveksler erfaringer om grøt, bleier og gulping?

Hvor er dere? Er dere hjemme og snekrer? Kom frem! For vi vet at dere er der en plass, dere har jo nå 2 1/2 måneds permisjon, minst!

Kom dere ut, opprett pappa-barselgruppe og gå på "mor-barn-trim" (hvorfor heter det det, forresten? Pappaer trenger vel og trim?) Og slå dere gjerne ned på bordene med oss. For innimellom hadde det vært fint med litt avveksling i samtalene når de ca hvert 10 minutt sakte men sikkert dreier seg inn mot pupp og amming. Vi klarer bare ikke å la være, det er nok et innstinkt..

Men sitter det en mann der prøver vi å beherske oss - dere blir liksom så .. stumme. Ikke at det ikke er et interessant tema, men nå som det først er likestilling så snakker vi gjerne om litt andre ting og, - bil feks.

Og så vil jeg gjerne knuse en myte, en gang for alle;

Det er tøft å være pappa. Det er kult med litt gulp på skjorta, du ser fortsatt maskulin ut.
Bare at du ser litt myk ut i tillegg - og det liker jo vi kvinner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar