søndag 25. april 2010

Jeg, en upedagogisk melkeku.

Vi er inne i en litt dårlig sove-sirkel nå, babyen min og meg. Rene sirkuset om natta her nå, om jeg skal bruke litt sterke ord.
Det begynte med hosting, fortsatte med feber, antydning til tann og så enda mer hosting. Alt av "gyldige grunner" til å få seg litt ekstra puppe-snacks om natta. Utallige metoder har denne smarte lille babyen min testet ut. Og hun har vel konkludert med at mamma kommer, og ikke bare gående men løøøpende med puppen inn på rommet i en imponerende fart. Alt for å skåne Mann og barn som ligger og sover fredfullt, og som på død og liv ikke må få nattesøvnen sin ødelagt. Hun ligger nok bare der og gaper og venter på å bli løftet opp og hektet på mors pupp og myke fang tenker jeg..

Jeg var nok en av de irriterende mødrene som så eplekjekt kunne fortelle på barselgruppa at min flinke, lille baby sover hele natten. På eget rom, og det gjorde hun fra hun var 2 måneder. Det var ikke så mye som et lite grynt å høre før neste morgen. Så fylte hun 5 måneder og noe mystisk skjedde. Hun oppdaget nok at buffeen faktisk ikke var stengt om natta likevel - hvorfor hadde ingen fortalt henne det ?! Det var jo bare å hoste litt, samt etterfølge med litt gråt også kom hun, den myke deilige mammaen full av melk - For en lykke!

Og slik har vi fortsatt, babyen min og meg. Jeg har fortuklet meg inn i et mønster som selv den mest velfylte melkeku ville hatt vansker med å følge opp. Jeg, som ellers når jeg er opplagt vil si jeg kan være litt pedagogisk, blir en konfliktsky liten feiging om natten. Babyen er jo snart 8 måneder og har valker både her og der, så strengt tatt hadde hun overlevd uten den 4-rettersen om natten. Hadde det bare gått ann å hatt en liten intellektuell samtale med den lille, så ville jeg formulert meg omtrent slik:

Meg: Du, vesla, nå mener mamma at det er på høy tid at vi avrunder denne spisinga di om natta.
Baby: Å, sier du det, mamma? ...... Hva får jeg for det da?
Meg: Skal vi se.. ( nå er jeg rimelig desperat her) - kan denne 100-lappen hjelpe tror du? Mye fint du kan kjøpe for den!
Baby: 200, - pluss midnattspupp.
Meg: Midnattspupp kommer ikke på tale.
Baby: 190,- Og pupp kl 6.
Meg: kl. 6.30. Og 180,- kroner rett i lomma.
Baby: Deal.

.......Bare det at jeg sitter her og konstruerer slike samtaler mellom meg selv og en baby på 7 1/2 måned er vel et sikkert trøtthets-tegn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar