søndag 25. april 2010

Kjapp middag for den utålmodige

Jeg tenkte jeg skulle fleske til med noen mattips, for hva er vel en mammablogg uten mat?

Veien til en manns hjerte går jo som kjent gjennom magen, og det var kanskje slik jeg fikk Mannen på kroken. Og har jeg gjort noe dumt så hjelper det stort sett på humøret å tilberede et solid kjøttmåltid. Da blir det stille i heimen.

Når vi nå skal ta for oss matlaging, er det en ting jeg må presisere først. Nå for tiden må alt av matlaging gå fort, effektivt og helst med en hånd. Som regel har jeg en stk sulten 5-åring, en stk sulten Mann, og en sutrete baby på armen i 16 tiden. Og da hjelper det ikke å stå og klø seg i hodet og lure på hva man skal lage, og hvilken gourmet-kokebok man skal begynne i.Jamie Oliver er sikkert flink men passer nok best for de med et hav av tid til å dyrke urter og gå på jakt før et måltid. Nei, når jeg skal lage mat må det handles - raskt og effektivt!

Og i går var en slik dag, bortsett fra at Mannen var borte slik at jeg bare skulle lage mat til meg og Olivia.
Jeg tok for meg diverse leftovers i kjøleskapet og som en virvelvind hadde jeg fikset et slags måltid som ble
veldig godt om jeg får lov til å si det selv. Denne sausen lager du på 4 minutter hvis du er litt effektiv og kan gjøre flere ting på en gang.

"Ujålete kyllingkjøttboller med en slags saus og økologisk fullkornspasta"

Først: Ta en titt i kjøleskapet og se hva du har. Jeg brukte kjøttboller av kylling / kalkun.

1. Ok, først setter du over vann til pasta. De fleste vet hvordan man koker pasta så det går jeg ikke nærmere inn på her. Bruk gjerne økologisk fullkornspasta. (Litt sunnere og bedre).

2. Skvett en god dæsj olje i en stekepanne. Fres hakket sjarlottløk og så mye hvitløk du orker.
(I går skulle jeg ikke kysse noen så da flesket jeg til med litt ekstra.)

3. Hakk kjøttbollene raskt og effektivt. Hakk også gjerne litt brokoli i bittesmåbiter. (Brokoli er sunt og det blir man sterk av sier jeg til Olivia, som prøver å bli den sterkeste jenta i barnehagen. Så vi spiser brokoli nesten hver dag. Minst.) - Hiv kjøttbollene og brokkoli i panna og stek det.

4. Hakk cherrytomater, så mange du orker, gjerne 5-6. Bruk helst de med mest smak, solmoden smak liksom. Hiv i panna. Vift litt oregano lett over og rør, evt friske urter hvis du har en liten urtehave på lur.

5. Litt oppskjært sellerirot gjør også susen og har en herlig smak- hiv oppi!

6. Hell over en en god mengde tomatsaus. Jeg brukte "Passata Di Pomodoro" fra Rema. (siden vi har en anelse italienske gener her i huset). Og den smaker veldig fersk og godt - nesten som hjemmelaget, perfekt for en 4- minutters middag!

La sausen putre et par minutter mens du gjør noe annet. (ammer feks).
Voila!

Server med nykokt fullkornspasta - og ikke vær gjerrig med parmesanosten!

Her gikk det unna! Og den lille mesterkokken vi ser her er i full gang med å raspe parmesan-ost til sin andre porsjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar