torsdag 6. mai 2010

Ferie og pakke-logistikk.

Hvis noen synes at det blir litt stille fra mammaprat noen dager fremover nå, så er forklaringen enkel. Vi skal på en liten og effektiv ferietur til Spania. For å lade opp AA-batteriene mine slik at de blir nogenlunde fulle igjen til jobbstart. Jeg er heldigvis oppladbar, så forhåpentligvis vil jeg etter en liten husmorferie være klar for jobb igjen.

Men akkurat nå er jeg i første fase av ferie-planleggingen. Pakke-logistikken; planlegging, huskelister, billetter, pass og innkjøp. Snakker av erfaring her og vet at et grundig forarbeid er viktig før familien skal på tur. Tar straks fatt på fase to som er den faktiske pakkingen. (Må bare slappe av litt først, med en liten kaffe for å klarne hjernen).

Men det viser seg at pakking av alt 2 voksne, en 5-åring og en baby trenger for å overleve noen dager på ferietur er... overaskende mye.  Det ser  nesten som det er mormor og de 8 ungene som skal ut på tur. Men det er det altså ikke.

Hvordan familier med fire-fem barn og kun to bærere kommer seg av gårde på ferie med fly, er for meg et mysterium. Får man leid en sånn mini-truck på Gardemoen til all bagasjen, bilstoler, vogner, babyer og nistematen da? Får man utdelt en ekstra person til å bære håndbagasje / babyer / barn / etc til gaten? Får man utdelt sånn lapp til å ha rundt halsen "VIP - reiser med mange barn. Vennligst ta hensyn, slipp oss frem og hjelp gjerne å bære" 

For når jeg ser på all bagasjen som står i gangen, så ser det ut som to barn med tilbehør er det meste vi får med oss på tur. Men jeg tar gjerne imot råd fra de av dere som har omtrent dobbelt så mange barn som oss, og som kommer dere avgårde på ferie - uten minitruck på Gardemoen.


Ingen kommer til å sulte ihjel på flyet ihvertfall..

5 kommentarer:

  1. Haha, hørs ikke greit ut! Min erfaring er at når man har pakket ferdig, kan man gå gjennom alt én gang til, legge ut halvparten og fortsatt så har man for mye med seg ;-) Er ikke nødvendigvis alt som er kjekt å ha :p

    SvarSlett
  2. Hehe, godt å ha noe i bakhånd. Nå har jeg joinet deg her på blogspot.com. Angrer ikke et sekund!

    SvarSlett
  3. Du må tvinge ungene til å bære! Skjønner at ikke minstemor kan bære så særlig mye, men storesøster får vær så god bære med seg en liten sekk. Og så må du ha bæresele til vesla, sånn at du har armene frie.

    SvarSlett
  4. Ja, det er godt med litt forandring ja. Nå forandret jeg på skriften. Håper du synes den er mer leselig nå. Jeg syntes selv at den var altfor dus. Jeg må nesten spørre deg om en praktisk ting, hvordan ser man statistikk over hvor mange som leser bloggen din?

    SvarSlett
  5. Ja, jeg blir også overraska over hvor mye man drar med seg for en liten tur. Det aller meste er jo nyttig, men jeg har begynt å være veldig strikt med hva jeg tar med av klær og sko. Plagg som alle kan brukes om hverandre er fint. Og trenger jeg egentlig alle de skoene..? Sko tar mye plass. Så får det heller være at jeg blir litt kjedelig i klesveien, he he.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar