mandag 2. august 2010

Blåbærpikene

Jeg har tidligere i sommer skrevet om blåbærplukking på foreldremanualen. Og i dag fulgte jeg omhyggelig mine egne blåbærtips.

Jeg følte på meg at i dag er det blåbærvær. Det vil si, sånn passe vind fra vest, medium sol og to stk barn som gjerne ville ut.
Min første tanke som slo meg var at baby på 11 måneder sikkert ikke klarer å bidra så mye i selve plukkingen, så hun ble elegant satt på et lappeteppe.

Jeg forsøkte å illustrere for henne hvordan blåbærplukking gjøres i praksis, dvs hvilket finmotorisk grep hun skal bruke. Da hun omsider oppdaget at blåbær smaker godt, og i tillegg er mye gris - ble det stille.

Med full konsentrasjon var det stille en lang stund. Inntill bleien var full. Da var hele ungen både lykkelig og marinert i blåbærsyltetøy.
I dag blir det pannekaker med blåbær til middag og blå bæsj i bleia. Og grundig kroppsvask til kvelds. Men det er vel bare et tegn på det har vært ekstra gøy.. ?

3 kommentarer:

  1. Det hørtes rett og slett herlig ut! Og ja, blå bæsj og ekstra kroppsvask hører sommeren til.

    SvarSlett
  2. Der ga du meg en god idè - blåbærplukking kan vi prøve ut en av dagene. Desperat etter å finne på aktiviteter som skal fenge alle.

    SvarSlett
  3. he he.. Ser og høres ut som den perfekte blåbærturen!! :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar