torsdag 30. august 2012

Skitne metoder

Her en kveld ringte det på døren, og Mannen gikk for å åpne opp.
Etter et par minutter kom han styrtende inn i stuen, med flakkende blikk. "Jenny, du må hjelpe meg. Det er en dørselger her." Jeg stoppet opp med å tygge på kjøttstykket jeg hadde i munnen, og bare stirret han inn i øynene. "Det får du ordne opp i selv. Bare si du ikke er interessert." 

Og nå kommer vi til den interessante delen;
"Jeg klarer ikke. De er så pene!"  

Sakte reiste jeg med opp, svelgte kjøttet og gikk for å ordne opp. Dette med dørselgere har jeg håndtert greit før.

I det jeg kom ut på trappen, ble jeg møtt av to unge, vakre jenter, fra Israel viste det seg. Med ett skjønte jeg hvorfor Mannen trengte bistand.  Da de hadde fått konstatert at jeg var fruen i huset, satte de seg liksom opp et måpende utrykk , "OMG, you look so young! How old are you? Are you 32?! You look like you`re 25 or something..." osv

Et kvarter senere står jeg der og ser på malerier av hester og solnedganger..
Helt mot slutten, når de begynte å tro at jeg snart skulle åpne pungen, slo jeg til, kalkulerende og iskaldt;
"No thanks, I just both some paintings from IKEA".  

Jeg kunne informert om det litt før. Men jeg fikk opp til flere komplimenter, så jeg lot de holde på litt.
Det med IKEA stemte ikke helt, men det var den ondeste løgnen jeg fant på. IKEA-kunst tenker jeg er like bannlyst hos kunstnere som flintstek hos veggiser. Når Mannen i huset ikke greier å jage bort småjenter fordi de er pene, må kvinnen i huset ordne opp i saken. Og da tyr jeg til skitne metoder.


Foretrekker heller et gratis foto av en torsk jeg har fiska selv, enn et oljemaleri av en flokk franske hester, malt på ekte oljelerret til den nette sum av 1600,- kr. 

2 kommentarer:

  1. Oh my! Haha, ser det for meg :-)
    Fin torsk!

    SvarSlett
  2. he he :) Ja ser for meg idyll med et torskehode på 1 x 1 meter over tven ;) Kunst er så mangt ;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar