onsdag 2. juni 2010

De store spørsmålene

Min veslevoksne lille 5 åring er for tiden veldig opptatt av de essensielle spørsmål i livet. Særlig rundt  7.30 om morgenen, det er spesielt da viktige  spørsmål skal besvares og filosofiske finurligheter må avklares.

7.40 i dag: - Hvordan blir trær til? Med munnen full av tannkrem, og på vei ut døra måtte det gis en pedagogisk men meget effektiv, naturfaglig leksjon om trær og frø. Den var omtrent slik; frø virvler rundt, detter i jorda - og vips, en vakker dag står det ett tre der. (Nå sitter sikkert min naturfag-undervisende far og rister oppgitt på hodet...)

Enkelt og greit, hun slo seg til ro med det. Og det er mye vi må svare på om dagen. Det må stadig vekk gis små leksjoner i både naturfag, fysikk og geografi. Hun lytter, nikker og finner som regel noe som skurrer eller et område som enda ikke er belyst. Som hvorfor jesus lagde vin av vann - ? Eller hvorfor babyer ikke kommer ut av navelen? Og hun begynner å nærme seg kjernen. Etter lillesøsters ankomst har interessen for biologi økt. En dag spør hun om bien og blomsten. Sikkert rundt 8 om morgenen, kjenner jeg den lille frøkna rett. Og da får jeg ta en liten, kjapp leksjon om frø som virvler rundt, "detter i jorda" og -  vips, en vakker dag  - - så står det en baby der. Av og til er det greit å ha litt dårlig tid.

8 kommentarer:

  1. Haha :) herlig!! Her har jenta vår som blir 6 år om ei uke faktisk ikke lurt på hvordan babyer blir til. Og hun ble storesøster for 15 mnd siden. Var veldig opptatt av hvordan de kommer ut av magen ;) men inn... nei... det tror jeg hun tror at plutselig bare skjer!! Får huske på å fotelle henne det i forbifarta ut døra her når hun er 16 om hun ikke har spurt om det før den tid :)

    klem

    SvarSlett
  2. Ja, der har du jo forklaringa klar...
    Var på barselstreff for noen dager siden, by the way;)

    SvarSlett
  3. Gi henne boken om "kroppen vår" . det var sånn jeg lærte det..hehe, foreldrene mine slapp den praten gitt...var jo for flau til å spørre når jeg hadde lest at det omhandlet tisser som skulle inni tisser- æææsssjj!!

    SvarSlett
  4. He, he, spørsmålene blir bare mer og mer utfordrende. Vi har også en sånn en som spør og graver (nå 6,5). Biologispørsmålet har vi vært gjennom for lengst. Mitt beste tips er å svare rett fram - uten blygsel. ☺ Lykke til med gjødselproduksjonen forresten.

    SvarSlett
  5. "Barn er som åpne kar en kan fylle med glede", har jeg hørt. Men jammen skal det mye forklaringer og close-to-FAKTA som skal fylles på også. Moro.
    Må fortelle en liten hendelse fra min venninnes hverdag. Hun jobber på en skole i utkanten av en liten by. En dag var hennes sønn med sin tante til sentrum og gikk forbi et stort, staselig hus. Huset var Rådhuset.
    "Hva er det store huset, tante?"
    "Jo, der jobber alle de som bestemmer her i byen", svarte tanten.
    "Åja. Da jobber mamma der."
    Han var ikke i tvil.

    SvarSlett
  6. Haha, ja de spørsmålene, de spørsmålene. Kan du ikke bare gjøre som i Vg-reklamen da? La den andre svare? Hehe ;-)

    SvarSlett
  7. Jeg har hatt den samtalen alt og det er bare å stålsette seg.
    Her er innlegget om hvordan det gikk til
    http://susans-side.blogspot.com/2010/03/mamma-jeg-vet-hvordan-barn-blir-til.html

    SvarSlett
  8. Så morsomt bilde!

    Hehe, jeg gleder meg til jeg også får slike spørsmål. Det blir nok en stund til, for nå er ikke Vilja eldre enn 16 måneder og sier i grunn bare mamma og MJAU, så... :) Hehe!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar