torsdag 17. juni 2010

Rødbetene, del 2.

Kjære faste lesere. Dere husker kanskje innlegget om rødbetene ? Nå har de små, uskyldige frøene tittet opp fra jorden og sett lyset etter intens vanning og gjødsling. De ser litt pjuskete ut, synes jeg.. Og det er mange av dem. Egentlig er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal med så mange rødbeter.
La oss si at vi får en hel haug av modne rødbeter samme uka. Da ser jeg bare for meg menyen de neste ukene;

- Suppe med rødbeter, div grønnsaker og kylling.
- Stekt fisk med stekt rødbete som tilbehør
- Middagspølse med ... rødbete-mos?
- Marinert rødbete på en seng av... dill?
-Rødbete-burger med tilbehør?

Mulig vi etter denne uka har begynt å få lilla avføring..

En liten fugl visket meg i øret her en dag at det eneste riktige er å sylte rødbetene. Denne "fuglen" er visst en som har veldig peiling på rødbeter har jeg skjønt. (En generasjon over og med en slags mastergrad i hagestell).
Så for å unngå bråk og lilla avføring, får jeg prøve å få de rødbetene på glass når det er tid for det.

2 kommentarer:

  1. Dette blir jo bra da Jenny! Men sikkert lurt å sylte de ja..hehe..må jo ikke spise seg lei på rødbeter heller...

    SvarSlett
  2. Tror kanskje du bør tynne litt, før du skal tenke på høsting og spising. Ser ut som du har sådd fem-seks frø i kvart høl. Det blir veeeeldig tynne rødbeter, dersom alle skal få leve. Så med hard, men nennsom hand bør du plukke vekk, så det står bare 1 spire i kvart høl. Då blir det flott resultat, tenker eg.
    Tante B

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar